Pelkistystä, vaan ei pelottelua

Aika hämmästyttävää: vaaleihin on aikaa kolme viikkoa tai oikeastaan vain puolitoista viikkoa, sillä ennakkoäänestys alkaa jo 7.3. Puolueet yrittävät vetää pihdeillä eroja toisistaan.Ehdokkaat ovat tosissaan liikkeellä , ja rahaa palaa.

Näyttää siltä, että kahvikuppi-ilmiö on siirtynyt vaalimainontaan: markasta on tullut euro. Jos ehdokas käytti mummon markan aikoihin vaalitaisteluun huikeat 20.000 markkaa, nyt saman ehdokkaan vaalibudjetti on 20.000 euroa. Oulun läänissäkin usean ehdokkaan budjetti on yli 60 000 euroa!Aivan kaamea summa. Oma vaalibudjettinikin nousee yli 15.000 euron.Hirveänkauheankamalaa!

SDP:n mainokset , kotisivut yms. ovat graafisesti mielestäni hyviä. Pidän pelkistetystä tyylistä , ja ME tai MINÄ viestillä on selkeä aatteellinen pohja. Hienoa!

Sensijaan en oikein tykkää TV- mainonnan kärjistyksistä.Niissä on vanha saarnamiehen sanoma: pelotellaan ihmisiä helvetin kauhuilla ,ja sitten itse ilmoittaudutaan pelastajiksi. Kyllä se on niin, että hyvinvointivaltio on osa yhteistä pohjoismaista identiteettiä eikä meidän sosialidemokraattien ole fiksua antaa valheellista kuvaa nykytodellisuudesta ”vain me kannatamme ja muut haluavat purkaa hyvinvointivaltion ”.
Toisaalta: jako uusissa ,suurissa poliittisissa kysymyksissä kulkee jo nyt ja tulee kulkemaan enemmän puolueiden sisällä kuin puolueiden välillä.

MINÄ- ja ME -ihmisiäkin taitaa olla ihan samassa suhteessa kaikissa puolueissa… Kaikella tällä haluan sanoa, että mielestäni vaalikeskustelussa tulisi löytää eväät tulevaan eikä kaivautua vanhoihin poteroihin.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top